Ik ben blij te kunnen melden dat de Renault Saviem site door de CAR voortgezet zal worden.

De CAR oftewel de De Club d’Anciennes Renault des Pays-Bas

 

 

 

 

 

De Renault Saviem site, de bedoeling is met deze site zoveel mogelijk Renault Saviem's  SG* en TP's te traceren, bij elkaar te brengen en te laten zien. De meeste van deze auto's zijn inmiddels omgebouwd tot kampeer auto.
Inmiddels zijn er belangstellenden uit vele landen waaronder Belgie, Frankrijk, Zwitserland, Italie en Tjechie die deze site gevonden hebben !

   Ook kan er onderling informatie uitgewisseld wordt middels het forum  Onderdelen en auto's kunnen aangeboden of gevraagd worden etc.etc. Breng ook eens een bezoek je aan het gastenboek en laat daar je boodschap achter. Lid worden van de Renault Saviem club kan ook, kost niets, klik voor info maar eens op  aanmelden  Veel Renault Saviem plezier. Reeds twee maal is er een Meeting georganiseerd waarbij tijdens een gezellig samenzijn kennis en informatie is uitgewisseld.

In 1955 wordt  Saviem gestart, het resultaat van een fusie van Latil, het vrachtwagendepartement van Renault en Somua. In 1963 wordt er met M.A.N. een motor ruil contract afgesloten. Vanaf 1965 komt daar nog Richard Continental bij. Ook worden nu de lichtere Renault's Saviem genoemd, de naam Renault werd alleen voor busjes, bestelwagens en Pick-up's gebruikt. Vanaf 1975 vervoegt ook Sinpar zich bij het bedrijf Saviem. In 1978 fusioneren Berliet en Saviem om samen de enige Franse constructeur van zware voertuigen te worden. Vanaf 1978 wordt dat Renault Véhicules Industriels, de Renault divisie van de zware voertuigen.

Drie modellen in vele uitvoeringen en veel met benzine- of dieselmotor naar keuze t.w. SG2, SG3 en SB2 vormen de "lichte lijn" in het uitgebreide Renault Saviem progamma. Het model wordt ontworden door de beroemde (sport) auto ontwerper Bertone. De "lichte lijn" heeft laadvermogens van 1080kg tot 2620kg. De SG2 en de SB2 zijn zowel met benzine- als dieselmotor leverbaar. De SG3 is uitsluitend leverbaar met dieselmotor.


Heeft u ook foto,s of gegevens over SG* of TP*  etc. stuur ze dan op  ik zal ze dan aan deze site toevoegen!

Op en aanmerkingen en tips zijn welkom.