Fred en Mandi maakten in het najaar van 2003 een 30 dagen durende reis vanuit Zuid Frankrijk naar Turkije met hun Saviem, hier hun relaas.

De reis ging van Nyer > Cannes > Pisa > Rome > Napoli > Pompeď > Troje > Assos > Ephese > Pamukkale

> Cappadokië > Istanbul > Athene > Firenze > Albesola > Nyer, een afstand van  8005 KM

 

DAG1 vertrokken op donderdag 13november 2003 bij een strakblauwe hemel en felle zon vanuit Nyer,  Perpignan, CéBé wintersport zonnebril op, via Aďges Mortes en Arles, auroroute vanaf Aix naar StRaphaël, geslapen op grote parking aan de RN7 tussen StRaphaël en Cannes. Niet ver daar vandaan een flink meer waar gevist kan worden, een erg mooie plek aan de Côte d’Azur.

DAG2 doorgereden naar Cannes volgetankt (110 liter in twee tanks) bij LeClerq supermarkt met de goedkoopste brandstof van Frankrijk (diesel €0,749). Via de RN7 doorgereden naar Nice en daar de autoroute opgegaan, dan komt de laatste parking voor Italië, een must, en heet Beausoleil, op de parking ga je naar een lagergelegen parking vanwaar je een schitterend uitzicht hebt over Monaco. Doorgereden door tientallen tunnels en over even zovele bruggen naar LaSpezia, prachtige rit, toen gestaan aan het eind van de doodlopende straat in Torre de Lago Puccini, onder reuze bomen waar Camping Pinedes is. ('s  winters gesloten),  het regende erg. Aan boord een 13kg gasfles met camping gaz tweepits brander, een flinke bloempot op z’n kop op de brander en aardewerken kom over de gaten van de bloempot, verwarmt verschrikkelijk goed, verse luchttoevoer is wel een vereiste, maar dat is ook als je kookt, >> altijd frisse lucht naar binnen.

DAG3 doorgereden naar Pisa en die toren staat echt scheef ! de kathedraal trouwens ook, ik heb er fotograferende chinezen gefotografeerd. via Punta Alta langs de kust gereden en ergens op een prachtig grasveld van een gesloten camping gestaan, heerlijk rustig.

 

DAG4 naar Rome gereden, ondanks dat we nergens konden parkeren, mooie beelden en fonteinen gezien enorme imposante gebouwen en memorial met bloemen voor Italiaanse militairen omgekomen in Iraq. Mandi stapte dan uit bij een plein met fontein en ik reed een paar rondjes terwijl Mandi foto’s maakte van Sister Ray in Rome. De Aurelia is een prima gratis weg langs de kust naar het zuiden, in de haven van Formia geslapen, was een beetje luidruchtig maar wel erg prakties. We zetten dan de Sister Ray met haar kont naar ‘t water en openen dan beide achterdeuren, en kijken over Middellandse zeewater.

DAG5 naar Napoli gereden en erdoor heen, de doorgaande weg gaat langs de baai, erg chaotisch en indrukwekkend, het wegdek doet denken aan een testbaan voor 6WheelDrives, doorgereden naar Pompeď, bewaakt geparkeerd, en de site bezocht, erg mooi, erg goed, zeer indrukwekkend, mooie amphiteaters en een enorm doolhof van straten, veel staat er goed bij, een penis uitgebeiteld in het wegdek verwijst naar het bordeel waar afbeeldingen van vrijende stellen aan de wand te bewonderen zijn.Pompeď is een tweede bezoek waard. Wat ik ook wel mooi vind is hoe de Italianen tegenwoordig hun huizen bouwen, met soms wel 6 verschillende kleine daken onder verschillende hoeken, ook blauw geschilderde flatgebouwen met hoge pijnbomen erom heen. Doorgereden naar Brindisi tickets gekocht en op de Parking van de haven geslapen.

DAG6 overgevaren naar Igoumenitsa kost €88 + €18 tax, duurt 10uur, klok 1 uur naar voren. In Igoumenitsa van boord, flinke bergrit richting Ioanina ergens boven de wolken geslapen.

DAG7 via heftige bergrit naar 50KM voor Thessaloniki gereden en geslapen bij een katoenverwerkingsfabriek.

DAG8 pech met de versnelling bak, garage gezocht na een paar uur Renault Trucks gevonden, koffie met sigaretten bij aankomst, bak binnen 30min uiteen op de werktafel, naaldlager in priseas was weg, versleten, assen weggebracht rond laten draaien en bronzen bus erom, wij kregen fles ouzo en zelf gebakken groentetaart, allemaal erg lief en aardig, voor de garage geslapen, de waakhonden zijn erg vriendelijk.

DAG9 na 36uur was alles klaar hoefden we alleen de bronzen bus te betalen € 40 kregen nog een fles raki mee en zijn we doorgereden en geslapen 100km verderop richting Turkse grens.

DAG10 mooie weg langs de kust, erg mooi en verlaten. grens over, visum kost € 10 voor NL-pas en € 15 voor UK-pas auto: € 18. In Kesan prima gegeten, in 1 van de pide en/of kebap restootjes (krukje met mini tafeltje) alles is erg schoon en vriendelijke mensen, veel winkels, veel schoenen te koop en mooie winterjassen. doorgereden en ferry genomen naar Canakkale tijdens zonsondergang, gereden naar Intepe en op open plek aan het ‘strand’ geslapen prima plek, tussen de vaak mooie vakantievilla's.

DAG11 bij wakker worden zwaaiende Turk in zicht, ‘hello good morning koppie thee", "nee thank you, ‘k ben an ramadan", De Turk liet me onder een zeil drogende zeekomkommers zien, bedoelt voor de export naar Korea, doorgereden naar Troye oftewel Truva, stenen deel van amfitheater en een groot houten paard, dat hele verhaal van dat paard van Troye is trouwens nooit bewezen, ansichtkaart gekocht en weer door, langs kleinste dorpjes en gehuchten. Toen we een brood kochten werden we uitgezwaaid door de bakker met zoon, over kleine weggetjes naar Assos, afgedaald naar Behramkale aan het strand, de messing bus in de versnellingsbak laat weer van zich horen, ik word niet goed ! Op een camping die open was gestaan, toilet erg smerig, dus ons chemisch toilet voor de auto gezet, prima oplossing, douche werkte wel maar geen warm water, dus zelf water verwarmd op het gas en achterdeuren open met laken ertussen gehangen en ‘thaise douche’ genomen, dat is helemaal top. Turkse familie met auto uit het zand getrokken, ze waren wat al te enthousiast het strand opgereden, lukte goed bij eerste poging, kregen chocolaatjes uit doos van haar, ‘take as many you like’.

DAG12 Sister Ray begon helemaal te trillen en we voelden ons niet prettig, we moesten steil naar boven over een smal weggetje naar Ayvaçik, daar aangekomen naar de lokale garage, een monteur ging mee om de herrie even te horen, maar dat was snel duidelijk. De garage, een ommuurd stukje terrein met een toilet in de hoek en een paar hokken, waarvan 1 volgestouwd was met filters, lampen, uitlaten en koppelingsplaten, niemand sprak iets anders dan Turks, maar als je zegt dat je uit Holland komt is het goed nieuws want Pierre VanHooydonk is ook een Nederlander en aanvoerder bij Fenerbahce de nummer 4 in de Turkse voetbalcompetitie. Met een bezem werden enkele plasjes water weggeveegd en op een stuk karton gelegen haalden twee boys de bak eronder uit, bak uit elkaar, prise-as werd weggebracht en enkele uren later kwam de man met een nieuwe bronzen bus, kostte 15 miljoen Turkse Lira’s, (1miljoen is € 0,58). Bak werd weer ineen gezet terwijl Mandi hete thee zette, er was inmiddels een vette mist opgetrokken en het was al snel donker, met zak en looplampen werd alles weer ineen gezet, die jongens hadden het reuze naar hun zin, we waren om twaalf uur hier gekomen en vanavond om 8 uur zouden we weer vertrekken voor het werk en nieuwe versnelling bakolie betaalde ik € 70. 

DAG13 We reden  ‘s ochtends naar de kust waar het heel zonnig was. Wanneer gaat nu de lagerring ervoor de derde keer uit ? Over een prima weg reden we naar Ayvalik waar beroemde olijfolie vandaan komt, Ayvalik is een prettig stadje, we kochten er twee vissen op de markt en reden naar Ada camping op het schiereiland Alibey, de camping was eigenlijk dicht maar er werd gewerkt en de eigenaar wees ons een mooie plek vlak aan het water, we bakten de vissen en namen een hete douche,

DAG14 kleren gewassen en door de olijfboomgaarden naar het dorp Aliby gelopen waar veel Grieken een dagje komen neuzen en op de toeristenmarkt. Ze verkopen ook delfts blauwe molentjes, wat een zooi. Bij  een klein tentje hele goede köfte gegeten > gehaktballen maar dan platter, met brood, salade en we dronken er Ayran bij > gezoute drinkyoghurt, ons lievelingsdrankje, op de werf mooie houten scheepjes bewonderd.

DAG15 eerst in Ayvalik naar de markt wat goed te doen was, goede mandarijnen en mooie katoenen stoffen te koop. Via prima wegen en in de zon richting Izmir gereden het is heerlijk om van het ene landschap zo het andere in te rijden, Izmir is een zee van huizen zonder karakter, de hele stad door en over de highway naar Cesme. Stadje is erg toeristisch en modern, hier komen ferry’s aan uit bijv Ancona en Piraes, we zagen ons hier al vertrekken via Chos naar Piraes en Ancona, zou € 520 gaan kosten.

DAG16 man van Erturk (ferrytickets) raadde ons aan gewoon door te gaan, en als het weer fout gaat laat je er gewoon een nieuwe bronzen ring in de bak zetten, what’s the problem ? Zo gezegd zo gedaan, we vertrokken via de snelweg langs Izmir richting Ephese, en bezochten de site. Aan het strand geslapen bij restaurantje waar de hele nacht licht brandde.

DAG17 vissers vingen vis vanuit hun bootjes ‘s ochtends frisse wind. Vertrokken en langs de ingang van Ephese gereden en de markt van Selçuk bezocht, goede markt, vele artikelen waren geprijsd ! verse groente en fruit gekocht en twaalf helderwitte eieren in een plastic zak voor 1 miljoen Turkse Lira’s = € 0,58. Langs Aydin naar Denizli gereden, onderweg in een gehucht genaamd Urumlu, een heerlijk vers klaargemaakte Pide gegeten met weer Ayran erbij, Pide is een vers in de houtoven gebakken langwerpig broodje met gehakt met kruiden vulling, salade erbij, helemaal goed ! Daarna langs Pamukkale naar de enige camping in het dorpje Karahayit genaamd Thermotis, auto neergezet, er waren nog drie andere Turkse stellen met kind in camping cars, en direct het warme water in, op de camping zijn drie bassins, een kleine (goed voor 30personen) met behoorlijk heet water, wat overloopt in een groter bassin met goede temperatuur en dat liep over in een heel groot bassin met fris water, het was er goed toeven en ‘s avonds bij een hete houtkachel in de algemene ruimte thee met tv en gesproken met verschillende Turkse adolescente kinderen.

DAG18 lekker hangen in het warme water, ‘s middags naar Pamukkale waar enorme imposante kalkafzettingen zijn sinds mensenheugenis, erboven hebben de Grieken en toen de Romeinen er stevig gebouwd, alleen van het amfitheater staat nog veel overeind, het was een zonnige zondagmiddag en alles was erg indrukwekkend, ‘s avonds kip met Turkse wijn erbij, en we moesten naar het dorp en het café met Türksat (soort Canal+) zoeken, rap gevonden, en we schoven aan op rijen stoelen waar Turken al rokend en theedrinkend Besiktas nr1 tegen Fenerbahçe nr4 zaten te bewonderen, chaotische wedstrijd met veel blessures, aan het eind 8 min extra speeltijd, 2-2 was de einduitslag Pierre Van Hooijdonk maakte beide prachtige doelpunten voor Fenerbahçe waar hij aanvoerder is en razend populair in de media, in twee kranten op de voorpagina met vrouw en kind op z’n 35ste verjaardag. Eenieder in Turkije kent van Hooijdonk en Holland is very good ! 

DAG19 Spectaculaire landschappen onderweg naar Isparta enorme meren en in Egredir vis gekocht en wat rond gelopen, prima dorp, doorgereden en in Konya wilden we twee flessen bier kopen maar dat lukte niet ook niet na 5 winkels en een hele grote supermarkt, In Konya zijn ze streng gelovig en ik hoorde later van een Fransman in Göreme dat ze naar een andere stad gaan om te drinken. Over het ruige en platte landschap gereden en Sister Ray neergezet bij een winkeltje wat nog open was met bloedhete houtkachel, we dronken thee, de eigenaar zag Mandi helemaal niet.

DAG20 door prachtige landschappen gereden en koffiestop bij Karavanserail, wel heel apart, toen doorgereden naar Avanos waar geen camping open was, toen naar Göreme waar camping Berlin open was, prima plek tussen de waanzinnige geërodeerde steenklompen waar mensen in woonden en nog wonen, geen toerist te zien en de shopkeepers klaagden steen en been, de aanslagen in Istanbul hebben Turkije er niet populairder op gemaakt bij de toeristen. ‘s Middags flink gelopen door dit waanzinnige landschap en het was warm, ‘s nachts was het goed koud en ‘s ochtends toen de was droog was vertrokken richting Ankara waar we het Etnisch Museum willen bezoeken.

DAG21 we waren rond zes uur ‘s avonds bij Ankara en reden door, we gaan een volgende keer wel naar dat grote museum, het was koud en we klimmen hoog,wel tot 1580 m hoogte over de snelweg. Turken zijn goede chauffeurs maar er gebeuren toch veel ongelukken, wel 141 doden tijdens de vakantieweek na het eind van de ramadan stond in de TurkishMail.

DAG22 naar Kadakoy in Istanbul gereden, geparkeerd op 300 meter van de ferry naar SultanAhmet, geparkeerd bij een tankstation voor 10 miljoen voor 24uur, het lokale trammetje reed rakelings achter ons langs, met de ferry naar de overkant, helemaal subliem, in Istanbul rondgelopen en de BlueMosk bezocht, mooi hoor al die lampjes, de bazaar is een beetje erg Armani en Vitton geworden met halogeen licht wat pijn doet aan de ogen, vroeger kon je er ook goed en goedkoop eten, nu is het allemaal heel erg commercieel, geen aanrader, wat wel goed is, is de herb en spice markt vlakbij waar de ferry uit Kadakoy aankomt, erg geanimeerd en goede spullen als je dan door loopt door de kleine straatjes zijn er overal goede broeken en shirts te koop en wat al niet meer, goede leren schoenen voor 20 miljoen dat is € 12 ofzo. De laatste ferry gaat om 11uur ‘s avonds.

DAG23 toch goed geslapen, naar het Topkapi paleis en daar een tijdje rondgedwaald, mooi hoor, vooral erg rustig, daarna kleren gekocht, zoals een pak voor € 34 nieuw, goed gemaakt, prima stof, lange winterjas van wol en enkele shirts, toen met de ferry weer terug naar Kadakoy, en op die vrijdagmiddag maakten verschillende minaretzangers allemaal tegelijkertijd een ander geluid, het leek niet op een Idols concert.  Voorzichtig Istanbul uitgetuft richting Griekse grens, van de Turkse douanier nog de vraag of we het goed hadden gehad in zijn land, jazeker, ergens bij Karamalivos aan de Griekse kust heel goed geslapen.

DAG 24 in de zon bij een kantina gegeten, goed spul en aardige mensen, via Thessaloniki richting Athene gereden, het meest over de snelweg. vlak na Thessalonki nog een kaartje in de bus gedaan van de op zaterdag gesloten garage die ons zo uitbundig had geholpen op de heenweg. 3 meter van het water van alweer de Middellandse zee gestaan bij Makri, heerlijk rustig, naast een grote camping die helemaal dicht was, we horen de golven kabbelen vanuit bed

DAG25 doorgereden richting Athene, bij pompstation gedoucht wat heel makkelijk was, onderweg wel last van suďcidale Griekse chauffeurs, die rijden als kompleet idioten, met 2 wielen op de vluchtstrook en met z’n vieren naast elkaar op een tweebaans weg, echt helemaal geschoffeld zijn ze, levensgevaarlijk. In Athene het Acropolis gevonden en dat complex bezocht, zeer indrukwekkend. Zwarte wolken pakten zich samen toen we naar Patras reden, 260 KM door de stromende regen en bumper aan bumper in twee richtingen, de weg is tweebaans en wordt gebruikt als 4 baansweg, politie langs de weg met blauw zwaailicht en de borden geven aan > slipgevaar en 80 is de limit, de chaos was niet te beschrijven, bumper kleven en lichtsignalen geven, waarop ik reageerde door een paar keer achter elkaar goed diep het rempedaal in te drukken, wat een gestres ! Er zijn op 8 miljoen Grieken 2000 verkeersdoden per jaar. Geslapen in de haven van Patras op verlichte parking met de zee aan onze voeten.

DAG26 ticket gekocht voor € 216, morgen vertrekken we om 17.30 naar Ancona, duurt 18uur.

DAG27 om 15.30 naar de ferry en na wat chaotische uren stonden we toch mooi op het ‘camping on board’ gedeelte. Hete douche en getracht wat voetbal op tv te zien, maar het was te warm en luidruchtig.

DAG28 rond een uur of 2 aan land in Ancona, weg gevonden richting Sienna, want we willen morgen naar Firenze/Florence, na een zware bergrit in de buurt van Perugia tussen olijfbomen geslapen, het stormde en regende !

DAG29 rond tien uur in Firenze en daar enkel uren rondgelopen, zijden stropdas en zijden scarf gekocht, en cappuccino in een cafeetje. Doorgereden over Italiaanse snelwegen die ietwat smal zijn. ‘s Avonds in Albesola het prachtige kerkje bezocht. Doorgereden naar Franse grens en op de eerste Franse parking heerlijk geslapen, Italiaanse parkings zijn altijd erg klein en daardoor overvol.

DAG30 we moesten omrijden vanwege de overstromingen in de Camargue en in de namiddag kwamen we hier thuis aan, ook een heerlijk gevoel. hete douche

houtkachel aan, en koud Grieks bier van het merk Mythos aan de lippen. Weer Thuis!


 

Sister Ray rolt prima met Michelin banden 7.5x16 en de 3.3L M.A.N. motor type 712, draait goed en constant, gebruikt net geen 10L op 100KM (250L op

2335KM), aan het einde van deze reis, na 8005KM, moest ik een halve liter motorolie bijvullen. in Turkije rijden Peugeots J9 rond, die daar geassembleerd zijn, deze busjes hebben velgen met de zelfde steek als de SAVIEM SG2 maar dan wel in 16 inch en geen 19x400 !

Enkele prijzen van brandstof nov/dec 2003:

diesel:

Frankrijk € 0,73 - € 0,90

Italië € 0,83 - € 0,90

Griekenland > letwel Griekse dieselolie heeft een duidelijk lager

oktaangetal

Griekenland € 0,58 - € 0,90

Turkije € 0,78 - € 0,90

LPG is in Turkije overal goed verkrijgbaar en kost ongeveer € 0,55